Sunday, February 20, 2011

Pengembaraan selama seminggu...


Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Setelah seminggu aku bercuti, banyak juga pengalaman yang aku tempuhi terutamanya semasa percutian aku di Bandar Bangkok, Thailand. Memang diakui agak seronok ila kita berada di negara orang. Tetapi bagi aku lebih baik kita hidup di tanah tumpahnya darah kita sendiri. Bak kata pepatah, 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri'. Selama 3 hari 2 malam aku bercuti disana bersama seorang lagi rakan sekampung aku. Saja seronok2 je sebenarnya... Nak menghabiskan duit. Hahaha!!!! Tetapi, disamping itu aku dapat melihat bagaimana budaya dan keadaan masyarakat sekeliling. Memang cara hidup mereka berbeza & tak sama dengan cara hidup kita. Amat jauh bezanya... Masyarakat mereka memang saling hormat menghormati. 'sawadikhap!!!' kata seorang penduduk tempatan kepada seorang peniaga. Memang berbeza dengan adat melayu kita. Jumpa orang berselisih pun buat tak tahu je. Akan tetapi, aku tertarik dengan kenderaan pengangkut yang diberi nama 'ttut tut'. Merasa la jugak aku naik kenderaan tu. Tak mahal, cuma 50baht saja (lebih kurang RM4.50) mengikut destinasi yang dituju. Kemudian aku cuba ke pasar terapung di daerah Sukhumvit. Rasa seronok & gayat apabila berada di atas sampan yang kecik tu... (dahla x berapa reti berenang) hehehe....

  
   **panorama sekitar Bandar Bangkok...

Setelah sekembalinya aku di Malaysia, aku menyambung percutian aku di rumah nenek aku di Jeram, Kuala Selangor. Aku lebih suka berada disana kerana disitulah tempat kelahiran aku dan menjaga kedua orang tua aku selagi mereka masih ada lagi walaupun atuk aku dah agak uzur & nyanyuk sekarang ni. Kebetulan pula pada hari minggu, aku dijemput oleh sekumpulan 'mamat kereta'... 'Getzzone'... Hyundai Getz Malaysia Community Club. Aku dijemput untuk mengikut konvoi beramai-ramai ke Medan Ikan Bakar Pantai Jeram & ke Taman Kelip-Kelip Kg. Kuantan, Kuala Selangor. Agak seronok juga la kerana ini adalah pertama kali aku mengikuti konvoi kereta. Sebelum ni pernah juga ikut konvoi, tapi konvoi motosikal jela... hehehe....
**check point kami di Stesen Petronas Jeram
 
**antara kereta-kereta Hyundai Getz yang hadir (owner die dh cabut lari pegi makan la...)


Begitulah sedikit sebanyak kisah pengambaraan aku selama seminggu aku bercuti. Memang terasa penat juga sebab jadual aku agak padat dalam seminggu tu. Tetapi aku memang rasa berbaloi sangat-sangat... Terima kasih kepada mereka yang memberi sokongan kepada aku untuk membenarkan aku pergi bercuti ke serata tempat tertamanya kepada mak & abah... Terima kasih banyak2 ye... Lepas ni kita pegi sama-sama ok... Bawak adik2 sekali.... :-)

1 comment:

  1. amboi..bahsa skema ye kamu guna..macam jawab esei bm je..kih kih kih..

    ReplyDelete