Friday, February 25, 2011

Pengalaman di Firefly Park Kampung Kuantan

**kelip-kelip (photinus sp.) comel kan??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera....

Kelip2 ku sangka api... Rupa-rupanya kelip2 di Kampung Kuantan... hahahah!!! =)
Seminggu yang lepas semasa aku bercuti tempoh hari, aku sempat melawat satu tempat dimana disitu terletaknya sejenis serangga yang meneluarkan lampu. Namanya kelip-kelip.... wow!!
Seumur hidup aku, ini pertama kali aku melihat ciptaan Allah yang amat aku kagum. Serangga ini hinggap di sebatang pokok tepi sungai. Cuma ada 1 jenis pokok saja yang kelip2 suka duduk. Namanya 'pokok berembang'. Pokok ini adalah spesis 1 keluarga dengan pokok bakau tapi ianya berlainan sedikit.

**pokok berembang (caseolaris sp.)


Pengalaman yang amat bermakna bagi aku sebab naik sampan tengah2 malam tanpa sebarang lampu. huhuhu... agak seram sikit jugala... Tapi seronok sebab dalam keadaan gelap tu kita dapat melihat kelip2 ni mengeluarkan lampunya yang amat unik. (AWAS!! SEBARANG LAMPU SULUH TIDAK DIBENARKAN!!)

**pengalaman menaiki sampan pada waktu malam & gelap (sebarang lampu suluh tidak dibenarkan)

**tiket menaiki sampan RM40 1 sesi (maksimum 4 orang)

Pengalaman melihat kelip2 hanya boleh dilihat dengan menaiki sampan. Sewa 1 sampan hanya RM40 untuk 1 sesi (maksimum 4 orang 1 sampan). Selamat mencuba!!! =)

* Credit to Hyundai Getz Community Club Malaysia.
* Location; Firefly Park Kampung Kuantan, Kuala Selangor, Selangor.

3 comments: